wtorek, 26 czerwca 2012

Japońskie kuleczki mięsne




Składniki:

250 g mielonego mięsa z kurczaka
1 małe jajko, roztrzepane
2 łyżeczki cukru
1 ½ łyżeczki sosu sojowego
Mielone sansho, do posypania*

Sos Tare:

6 łyżek stołowych mirin
4 łyżki stołowe sosu sojowego
3 łyżki sake

Mięso mielone wymieszać z jajkiem, cukrem i sosem sojowym. Wilgotnymi dłońmi podzielić na 16 części jednakowej wielkości i z każdej z nich zrobić niewielką kulkę. W rondlu zagotować wodę i na średnim ogniu gotować partiami przez 2 min po 4-5 kulek.
Mi wyszło 8 kulek wielkości sporego orzecha włoskiego, w dodatku miałam trochę mniej mięsa i duże jajko, przez co masa była bardzo luźna. Musiałam się poratować odrobiną bułki tartej. Mimo wszystko konsystencja nie pozwala na swobodne formowanie kuleczek, najlepszym sposobem jest nabieranie mięsa palcami zanurzonymi wcześniej w zimnej wodzie, zgrubnym uformowaniu kulki i wrzuceniu jej od razu do wrzątku.

Przygotować sos Tare: wlać mirin, sos sojowy i sake do niewielkiego rondla. Zagotować, zmniejszyć ogień i gotować 7-8 min do zredukowania o ok 1/3.

Na patelni z grubym dnem na średnim ogniu rozgrzać olej.  Wrzucić na patelnię kuleczki i smażyć 5 min, często obracając, aby się równomiernie zezłościły. Zdjąć kulki z ognia, każdą zanurzyć w sosie i położyć na gorącej patelni na 3-4 min, aż sos wyschnie. Proces powtórzyć 2-3 razy, aż kulki nabiorą złotobrązowy kolor.

Odłożyć do ostygnięcia i nabić po 2 kulki na bambusowe szpikulce. Posypać mielonym sansho.

Zastosowanie?
Jako przystawka, dodatek do ryżu. Ja dziś zapakowałam w pudełko śniadaniowe razem z porcją ryżu z jajkiem i tak wyposażona wyprawiłam  Młodą do roboty.

*Shanso – górska odmiana pieprzu, nieco mniej ostra z miętowym aromatem. Nadaje potrawom lekkiego kwaskowego posmaku. Niestety musiałam pominąć.



4 komentarze:

  1. Ale Ty wszystkich dookoła rozpieszczasz. Weź zrób coś trwałego i mi wyślij w paczce :D Ale z sake do roboty wałówka?

    OdpowiedzUsuń
  2. Sake odparowuje, zresztą 3 łyżki nikt Ci w żarciu nie wyczuje :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłam Twoje japońskie kuleczki mięsne, wyszły przepyszne. Powstała na wierzchu kuleczek skorupka wspaniale wyostrzyła ich smak. Podałam z ryżem i sunomono z ogórka. Zapraszam do mnie na "degustację". Danusia
    http://www.mojewypiekiinietylko.com/2014/10/japonskie-kuleczki-miesne/#more-4610

    OdpowiedzUsuń